lunes, 3 de febrero de 2014

El centre (escola pia calella)

Hola a tots i totes!

Aquest blog neix degut a la necesitat de expondre les meves pràctiques al centre ubicat al poble de Callella (Maresme). Aquest aplicatiu web hem servirà per fer veure als meus tutors i a tota persona interessada en la educació i en la educació física la implantació de la meva unitat didàctica i com esta contextualitzada dintre del centre exposat anteriorment. Tot seguit deixare les dades basiques d'aquest centre on he realitzat les pràctiques;

Nom del centre educatiu. ESCOLA PIA DE CALELLA DE LA COSTA.
Denominació oficial: ESCOLA PIA CALELLA.
Població: Calella de la Costa (Maresme).
Adreça: Carrer Jovara, 39.
Correu electrònic: calella@escolapia.cat
Fax: 937690455
Telèfon: 937690455
Entitat titular ESCOLA PIA DE CATALUNYA.
Representant de la titularitat Lluis Maria Journet Esteve.
Codi del centre de la generalitat de Catalunya: 08015120.

L’Escola pia de Calella es compon de dos edificis. Un centre està ubicat al carrer Sant Pere on s’imparteixen els estudis de primària i l’altre al carrer Jovara on s’imparteixen la secundaria i el batxillerat. Esmentar que en aquest treball es referirà tota l’estona al segon centre amb els estudis d’ESO i Batxillerat.
Pel que fa les instal·lacions del centre esmentar que aquesta escola a Calella disposa de dos edificis adaptats per a les necessitats de cada etapa educativa (en un es troba Educació Infantil amb Primària i a l’altre Secundària amb Batxillerat).
 
El centre del qual estic realitzant les pràctiques disposa d’un pavelló cobert, una pista exterior (per la realització d'esports i activitats físiques variades) i dos patis exteriors. Per altre banda, aquest centre educatiu disposa d'una Biblioteca, un laboratori de física, un de química, un de biologia, dues aules d’informàtica, una aula de visual i plàstica, una sala d’actes i un taller de  mecànica. Esmentar que totes les aules estan equipades amb ordinadors i projectors tàctils. 

Pel que fa el model educatiu que segueixen en les escoles Pies de Catalunya, que són escoles cristianes. També s’introdueix, en gran part, la seva història per justificar aquest model com també els seus canvis en les dinàmiques de treball.

El centre escola pia de Calella és una escola d’inspiració cristiana, segons el que estableix el codi de dret canònic en el cànon 803, i com a tal participa de l’acció educadora i evangelitzadora de l’església catòlica; i te com a finalitat de promoure l’educació integral de cada alumne, amb voluntat de servei a la societat, o sigui, el creixement i el ple desenvolupament de la seva personalitat i la seva integració en una societat plural i democràtica.

En els darrers anys, la creació de la Fundació Educació Solidària i de la Fundació Servei Solidari per la Inclusió Social i el creixement de les vice províncies del Senegal i de les Califòrnies, amb un nombre cada vegada més gran de religiosos autòctons d’aquells països, així com el desenvolupament de nous projectes educatius i socials en diversos àmbits i col·lectius, i el impuls de grups i d’altres entitats, ha configurat una nova realitat de l’Escola Pia de Catalunya, més diversa, complexa i rica.

Després del Capítol Provincial del 2007, es crea un nou àmbit de treball, la “Coordinació Institucional”, format per representants de la Fundació Servei Solidari, Fundació Educació Solidària, Institucions Educatives..., amb la finalitat de fer créixer el sentit d’Escola Pia de Catalunya, de treballar des de la cor responsabilitat, de consolidar les noves institucions (sobretot les Fundacions) i de crear una manera de fer comuna als llocs on és present l’Escola Pia de Catalunya.

És amb aquesta finalitat que la Congregació Provincial, òrgan de govern de l’Escola Pia de Catalunya, va proposar, durant l’any 2009, de realitzar un Fòrum que fes visible el sentit d’Escola Pia de Catalunya com una globalitat que, amb una missió compartida, està formada per persones, grups i entitats diverses. És així, doncs, que el Fòrum ha de marcar unes directrius generals, des de la participació de totes les persones que se sentin atretes a aquesta crida i de tots els estaments estables de la institució.
 
L’Estil metodològic de l'escola Pia de Catalunya també inclou l'estil metodològic de l'escola pia de Calella. És un document institucional que esdevé un punt de referència i marca les pautes d'educació del treball escolar. Defineix uns instruments concrets per facilitar una pràctica educativa a l'aula. El compromís és absolutament important davant la comunitat i l'entorn educatiu. Tot això ens permet adquirir un caràcter propi. Finalment, es vol que les actituds i les habilitats que ens proposen de promoure el nostre alumnat siguin l'objecte d'ensenyament on aquest alumne/a han de ser capaç de:

Desenvolupar la seva personalitat. S' ha de ser REFLEXIUS, RESPONSABLES, CRÍTICS i AUTÒNOMS.

Treballar per millorar la societat. S'ha de ser RESPECTUOSOS, MORALS/ÈTICS,COMPROMESOS.

Construir coneixement. COMPREN, AUTOCONEIXEN, RESOLEN, RECERQUEN, COOPEREN, MEMORITZEN, COMUNIQUEN/EXPRESSEN, TRANSFEREIXEN, AUTOREGULEN.

Implicar-se personalment amb la institució i amb l'equip. Han de ser COHERENTS, CRÍTICS, ORGANITZATS, DIALOGANTS, COMPROMESOS.

Relacionar-se personalment a l'aula i a l'escola. Han de ser ACOLLIDORS, PACIENTS, EMPÀTICS, DINAMITZADORS, RESPECTUOSOS.

Dissenyar activitat d'ensenyament aprenentatge. Han de tenir PLANIFICACIÓ, IMPLEMENTACIÓ.

Per tot això l'escola ha de ser: OBERTA. Ofereix un servei d'interès públic, que respon al dret al dret que tota persona a l'educació. ACOLLIDORA. Promou una relació propera i familiar entre les persones i un ambient que la fa possible. INNOVADORA. Adopta mètodes didàctics pràctics i motivadors. PARTICIPATIVA. Promou la co-responsabilitat i implicació de les persones en la presa de decisions. ARRELADA. Promou el sentit de pertinença, el coneixement i l'estimació de la pròpia cultura. TRANSFORMADORA. No es limita a reproduir models socials i culturals, sinó que genera el progrés de les persones a la societat.
Així dons, vist l'estil metodològic de l'escola pia de Calella tot seguit faré un anàlisis del projecte educatiu del centre (PEC) on faré una critica constructiva arrel de si es compleixen o no en el centre. Tot i així el PEC complert del centre el podem trobar en el següent link: http://calella.escolapia.cat/p/el-nostre-caracter-propi.html
Element significatiu PEC centre educatiu   
Acompleix/ no s’acompleix. Justificació.
El centre treballa per obtenir una escola oberta.
Element del PEC que es compleix a la perfecció on es poden observar diferents cultures i necessitats educatives tractades de manera grupal i individual.
El centre treballa per obtenir una escola acollidora.
Hi ha una relació propera amb totes les persones del centre, és igual si es persona docent o no docent, alumne o pare o mare. El ambient que es respira fa que sigui possible un ambient acollidor, on tothom es coneix.
El centre treballa per obtenir una escola innovadora.
L'escola intenta crear projectes innovadors dins del seu projecte pedagògic. Tot i així veig que els projectes innovadors no són realment una innovació molt significativa en el món educatiu però si en el centre. Personalment penso que s'hauria d'arriscar una mica en algunes propostes més originals i que s'adeqüin a les necessitats corresponents de l'actualitat i de l'individu. 
El centre treballa per obtenir una escola  participativa.
En tot moment els protagonistes de tot són els alumnats on el tracte personal i les necessitats de cadascun són tractades des del primer moment. Així dons, donen molta participació en totes les classes a tots els alumnes, sense diferencies.
El centre treballa per obtenir una escola arrelada al caràcter propi de l'escola.
Totes les activitats tenen un caràcter de pertinença de la nostra cultura.
El centre treballa per obtenir una escola  transformadora.
Fomenta en tot moment el progrés del individu mitjançant els programes de seguiments individualitzat que es realitzen als estudiants.
L’estil metodològic es centra en avaluar una sèrie d’actituds i habilitats que faran dels nostres alumnes persones competents.
De cada matèria els alumnes són avaluats d’una sèrie d’actituds i d’habilitats esmentades en el PEC enllaçat amb anterioritat. 

Tot i que són generals per a totes les matèries veig una forta mancança en això. Cada assignatura té les seves característiques i per això veig essencial avaluar segons les necessitats dels alumnes en aquelles matèries ja que poden canviar molt. 
L’institut té definit un pla d’acció tutorial (PAT), per respondre a les necessitats individuals i grupals dels alumnes, que dóna suport al procés d’ensenyament – aprenentatge i els orienta tant en el seu desenvolupament personal com acadèmic.
Es realitzen seguiments individualitzats de manera que cada alumne té entrevistes personalitzades amb tutors i professors de matèries si fossi corresponent, a més de entrevistes amb els pares. Pel que fa les relacions amb els pares dels alumnes la relació que tenen amb el centre es molt propera i directa ja que tot el que passa a l'escola esta automàticament traslladat als pares, d'aquí el pla d'acció tutorial (PAT) a les hores de tutoria per tal de crear cohesió de grup.
El centre treballa l'atenció a la diversitat.
Com ja he esmentat s’apliquen plans individualitzats per l’alumnat amb dificultats d’aprenentatge dictaminades. Esmentar que hi ha un grup d’atenció específica: Unitat de Suport d’Educació Especial (USEE) i Programa de Diversificació Curricular (PDC) que fan possible l’assoliment del seu aprenentatge.
Pel que fa al curriculum, el centre es caracteritza per una organització pedagògica basada en situar l’alumnat com a centre de totes les activitats de l’institut. El centre intenta complir aquest punt realitzant projectes pedagògics de diferents matèries.
Crec que hi ha una mancança pel que fa a l'organització pedagògica, no per el personal docent si no per la manca de projectes transversals entre assignatures ja que pel que he pogut veure en aquest període és molt limitat. 
Aquest centre també disposa de una educació no formal, és a dir, extraescolars. Les extraescolars que hem toquen més a prop és la de educació física i per això exposaré aquí aquestes per tindre una idea del context que hi ha en aquest centre. Els esports que es realitzen són el Futbol sala i Voleibol on els dies de d'entrenament són els dimarts i dijous pel que fa el voleibol i dilluns i dimecres pel que fa el futbol sala amb els horaris següents;

Voleibol:
 
- Infantil ( 1r i 2n E.S.O ): Horari de 18:30h a 20:00h.
 
- Cadet ( 3r i 4rt E.S.O ): Horari a concretar segons la disponibilitat dels jugadors i jugadores.
 
Futbol Sala:
 
- Infantil ( 1r i 2n E.S.O ): Horari de 18:30h a 20:00h.
 
- Cadet ( 3r i 4rt E.S.O ): Horari a concretar segons la disponibilitat dels jugadors i jugadores.
 
Aquest any, desprès d’un temps, s’intenta tornar a posar en pràctica la secció esportiva a nivell federat fins a sènior en el cas del voleibol, i fins a cadet en el cas del futbol sala (degut a les instal·lacions, massa petites per jugar juvenils).
Aquí teniu l’enllaç de la pàgina de l’escola on s’explica molt bé el uncionament i normativa de les activitats extraescolars existents. http://calella.escolapia.cat/p/extraescolars.html

No hay comentarios:

Publicar un comentario